کد خبر: 1217179
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد

جوان آنلاین: کارشناس ارشد انرژی معتقد است دولت سیزدهم ایران اقداماتی را برای تکمیل خط لوله انجام داده و از همین‌رو پاکستان مؤظف است که این خط لوله را تا پایان مارس ۲۰۲۴ به طور کامل تکمیل کند در همین راستا نیز در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ایران از طریق شرکت ملی نفت ایران اخطاریه نقض مادی به پاکستان صادر کرد و به پاکستان ۱۸۰ روز مهلت داده شد تا زیرساخت‌های خط لوله گاز را تکمیل کند وگرنه در صورت عدم تکمیل این خط توسط پاکستان باعث خواهد شد که جریمه ۱۸ میلیارد دلاری شود. 
 
زهرا فلاحی کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت خط لوله صلح و توقف توسعه آن در دولت قبل اظهار کرد: قرارداد گاز ایران و پاکستان نشان دهنده یک توافق مهم بین دو کشور است که یک قرارداد الزام‌آور و دریافت یا پرداخت را مشخص می‌کند. در اصل این بدان معناست که اگر پاکستان نتواند گاز ایران را تحویل دهد، مؤظف به پرداخت هزینه آن است. اما اجرای این بند در گذشته با موانعی مواجه بوده است. دولت قبلی پاکستان ساخت خط لوله را در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرز متوقف کرد و از شکایت ایران به دلیل نرسیدن خط به نقطه صفر مرزی 
جلوگیری کرد. 
 فلاحی در رابطه با اقدام سریع دولت سیزدهم در تکمیل خط و ارسال اخطاریه نقض مالی در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۳ اظهار کرد: دولت سیزدهم ایران اقداماتی را برای تکمیل خط لوله انجام داده و از همین رو پاکستان مؤظف است که این خط لوله را تا پایان مارس ۲۰۲۴ به طور کامل تکمیل کند و در صورت عدم اجرای این تعهدات، منجربه درخواست غرامت ۱۸ میلیارد دلاری ایران خواهد شد. در همین راستا نیز در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ایران از طریق شرکت ملی نفت ایران اخطاریه نقض مادی به پاکستان صادر کرد و به پاکستان ۱۸۰ روز مهلت داده شد تا زیرساخت‌های خط لوله گاز را تکمیل کند وگرنه در صورت عدم تکمیل این خط توسط پاکستان باعث خواهد شد که جریمه شود. با این حال اخطاریه اولیه ایران کارساز بوده است و پاکستان با تهدید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری، ساخت فاز اول این خط لوله را از سر بگیرد. 
این کارشناس انرژی ادامه داد: تکمیل خط لوله صلح برای توسعه تجارت گاز ایران بسیار مهم است. براساس قرارداد ایران و پاکستان، این خط لوله به ایران امکان می‌دهد روزانه حدود ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر کند. علاوه بر این، با اتصال هند به پاکستان از طریق این خط لوله، پتانسیل صادرات بیشتر گاز ایران و تسهیل مبادلات گاز بین روسیه، ترکمنستان و هند قابل توجه است. این خط لوله همچنین به عنوان مجرای کلیدی برای ترانزیت گاز از منطقه عمل خواهد کرد و ایران را به عنوان یک قطب مرکزی در شبکه تجارت گاز قرار خواهد داد. 
وی در پایان با اشاره به اهمیت خط لوله صلح برای تجارت انرژی ایران گفت: قرارداد گاز ایران و پاکستان و خط لوله صلح، نقطه عطف مهمی در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و تجارت در بخش انرژی ایران هستند. اجرای موفقیت‌آمیز این توافقنامه‌ها نه تنها از نظر اقتصادی به نفع هر دو کشور خواهد بود، بلکه به ثبات و رشد منطقه کمک می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار